cariensblog

het blijft pionieren …


‘t Kan even duren….. 11 jaar als je pech hebt !

Eén van de componenten van mijn chemo-cocktail, oxaliplatin, is een venijnig middel. Nouja, dat zijn ze eigenlijk allemaal. Maargoed, die oxaliplatin is verantwoordelijk voor een onmiddellijke lancering de overgang in, maar ook voor eventuele neuropathie klachten. Bijvoorbeeld de uiteinden van je zenuwen kunnen kapot gaan wat leidt tot tintelende tenen ofzo. Nou dacht ik daar goed door te zijn gekomen, maar na de één na laatste keer had ik toch een raar gevoel onder mijn voeten. Een soort electroshockjes. En na de laatste werd het erger, en uiteindelijk resulteerde het in een paar gevoelloze/tintelende tenen en koude voeten, maar ook in beide handen tintelende vingertoppen van wijs- en middelvinger. En ik laat tegenwoordig ook vaak dingen uit mijn handen vallen. Dat is eigenlijk pas echt doorgezet na de laatste chemo. Ik heb een paar keer gevraagd in het ziekenhuis hoe lang dit nou zou gaan duren. Tja, daar konden ze niet echt antwoord op geven. Ik kreeg antwoorden als “dat kan wel even duren, het mag in ieder geval niet erger worden.” Ik dacht zelf een paar maanden dan ? Tja, hoe lang is “het kan even duren” eigenlijk? Omdat ik me er steeds meer aan ga storen, die gevoelige vingertoppen en die voeten die niet helemaal lekker staan en steeds maar zo koud zijn, toch maar eens op internet gezocht. Het kan even duren ja… 2 tot 11 jaar zelfs ! In Tilburg deden ze er dit jaar onderzoek naar. Je kan het natuurlijk ook anders bekijken: niet zo erg om er 11 jaar last van te houden want dat betekent dat je er al die tijd nog bent. In het artikel hebben ze het over een lagere kwaliteit van leven door dit soort klachten. Na mijn ervaringen met niet kunnen eten en enorme krampen en pijnen vind ik dit eerlijk gezegd nogal meevallen.

Advertisements